onsdag 13 april 2011

Plantering

Har sparat två mjölkkartonger och en juicekartong som jag tänkte sätta frön i innan dom ska få komma ut på balkongen i lådorna, så det enda som saknas nu är sättjord och frön. Måste försöka komma på vad jag ska sätta också, vill ju ha lite man kan äta och lite som är fint och jag vet i allafall en blomma som jag vill ha ståendes i en kruka på golvet då det är en klätterväxt. Svartöga heter den och den blir jätte fin och lättodlad, växer som ogräs skulle man nästan kunna säga och så klättrar den då. Tänkte först sätta den i lådan som hänger under den lilla del i räcket som det är galler på men då tar jag ju bort Lavinias lilla utkik så istället för att förstöra för henne eller att hon förstör blommorna för att kunna se så sätter jag den i en kruka på golvet. Ska bara skaffa något som den kan klättra på också för krukor har jag gott om.

Rädisor ska jag sätta, sen ska jag köpa smultronplanta till Lavinia och sen körsbärstomater på planta också men sen blir det frön. Tips på något gott och lätt odlat som trivs i mycket sol? Vi har ju sol större delen av dagen på balkongen som det ser ut nu men eftersom att vi har ett träd står utanför huset så tror jag att vi kommer ha lite mer skugga sen när det kommer löv på stackaren. Så lite tips på vad som är lätt att odla, ser fint ut eller smakar gott mottages gärna.

Gröna fingrar var det ja.//Emelie


8 kommentarer:

  1. vi har ju sol större delan av dagen på våran balkong och förra året sådde jag plocksallad,sockerärtor,smultron,dill och gräslök. allt växte på bra och var lätt att så. nu till det snygga/fina...plocksalladen jag sår får röda ytterkanter vilket ser rätt fint ut om man har en hel kruka med sallad. då blir det som en fluffig,låg buske eller nått och sallad äter iallafall vi flera gånger i veckan :) plocksalladens fröpåse brukar kosta ca 5 kr och då har du sallad hela sommaren eller 2/3 av den iallafall om du fyller hela krukan :)

    SvaraRadera
  2. hur går det för dig? har det kommit nån bebis kanske redan?
    kram

    SvaraRadera
  3. ja men verkligen, så ere speciellt nu när man fått barn då kan de dyka upp massa skumma tankar haha

    SvaraRadera
  4. jasså då får vi hoppas de är en fin bil han hittar idag då =)
    va har ni för bil nu?

    jag är super gla att vi köpt den bilen vi köpte nu har man verkligen plats för barnen å vagnar utan problem =)
    kram

    SvaraRadera
  5. okej ja då förstår jag =)
    när vare du hade BF? är du över tiden eller är de nära slutet? kommer inte ihåg när du hade :)
    kram

    SvaraRadera
  6. hehe okej då förstår jag att de är segt
    gick du över tiden med Lavinia? (stava ja rätt nu)

    de är skönt me att jag fått planerad tid att slippa den här väntan som blir om bebis inte kommer på BF å man bara går å väntar på att de ska sätta igång :p

    SvaraRadera
  7. Sockerärtor ^^ Växer jättefort och lätt.

    SvaraRadera
  8. okej :)
    grattis hoppas allt gick bra!

    ser fram emot att få se lilla Loke på bild här i bloggen å hoppas vi kan få till en träff sen när våran lille har kommit me =)
    kram kram

    SvaraRadera