torsdag 17 mars 2011

Jobbig natt

Jag trodde nästan att jag skulle behöva be Sonny stanna hemma idag och hjälpa mig med Lavinia då jag hade sån "mensvärk" i natt! Efter det vanliga toabesöket så fick jag sån "mensvärk" att jag trodde det skulle sätta igång, så jag hade svårt att somna om och när jag väl gjorde det så drömde jag att jag hade värkar. Det är lite för tidigt än bebisen för att komma så du får gärna stanna där inne i några veckor till, jag har ju inte hunnit ta fram kläderna och tvätta upp dom än och vaggan har vi inte heller gjort i ordning än så några veckor till behöver jag. Som tur var så gick det över till morgonen och jag behövde inte Sonnys hjälp med Lavinia utan vi har varit riktigt duktiga idag och pantat alla burkar, lämnat batterier och glödlampor i rätt lådor sen har vi dammsugit också. Vi byggde ett torn på bordet och när Lavinia skulle putta omkull det så tänkte jag inte på att ljuslyktorna stod lite nära kanske så en av dom träffade vi och den gick i bitar. Som tur är så gled den ifrån oss så ingen skada skedd mer än att en ljuslykta jag tyckte var väldigt fin gick sönder, har två till så inget att gråta eller bråka om! Så Lavinia hoppade upp i soffan medan jag röjde undan allt glas och så fortsatte vi att dammsuga hela lägenheten när vi ändå var igång. Imorgon tänkte jag faktiskt att jag skulle försöka sy lite när hon sover sin middagslur, vill få ordning på det som ska vara till mjukliften och sen ska jag leta rätt på sänghimmeln vi fick av farmor och måtta av den och sy en av tyget jag fick av mamma och pappa. Så har vi lite att variera med, jag hoppas att även den här bebisen trivs i vaggan och vill sova i den lika länge som Lavinia gjorde men vi får se hur Räkan behagar sova.

Har även klurat lite på vad jag ska göra med allt filttyg jag fick av farmor och jag tror jag ska göra tygkassar som man kan ha när vi storhandlar och när vi bara går upp till jätten, göra i olika storlekar. Större för storhandlingen och mindre för jätten, dom större funderar jag även på om man ska sy in någon form av platta i botten så den blir lite stabilare då det kommer att packas mer i dom men jag vet inte riktigt vad jag ska använda till platta. Sen har jag ju suffletten till gamla vagnen som jag vill försöka mig på att sy om också, fick ett fint tyg av farmor som egentligen är gardiner men lite grövre så dom fungerar nog utmärkt som sufflett men jag måste sprätta upp den som sitter på. Vet inte om jag vågar det eftersom att det kanske blir heltgalet och inte alls snyggt så har jag förstört två suffletter och har istället ingen till vagnen. Jag får nog fundera och googla lite på det innan jag bestämmer mig. Ibland funderar jag på om jag måste vara så fruktansvärt kreativ hela tiden, Sonnys mamma vill gärna köpa en helt ny första cykel till Lavinia sen när det blir cykelålder men jag vill nog hellre ha en gammal som man kan måla om och göra personlig. Som man kan måla dit hennes namn på, måla precis som hon vill ha den och oftast tycker jag modellerna på dom äldre cyklarna är mycket finare än på dom nya som finns idag. Sen är det antingen rosa eller svart, så tråkigt!! Massa färger ska det bara, många valmöjligheter istället för tjej eller pojke och det är väl det som gör att man blir lite mer kreativ och hittar på egna lösningar eftersom att utbudet många gånger är just kille eller tjej.

Nej nu blev det himla långt inlägg så det får vara bra här. //Emelie


1 kommentar:

  1. Hej gumman!
    Nu är du så god och talar om för räkan på skarpen att vara snäll med mamma och magen ;-)

    appropå suffletten så fotade jag varje moment och detaljer när jag sprättade mina vagnar samt före och efterbild, bra att ha sen om man inte syr allt på en gång så man minns hur det var...
    och angående första cykel så kan jag varmt rekomendera en sk balanscykel (utan pedaler) har sett de har på gekås till bra priser...

    kram på er sålänge och lova messa om det så är mitt i natten när det väl är dags, nyfiken ju ;-)

    SvaraRadera