lördag 18 juli 2009

Länge sen nu

Ja de var ju ett tag sen man skrev nu men jag har ju haft en del att göra den senaste tiden så jag har inte riktigt känt att jag haft tid till att sitta vid bloggen men nu så finns det lite tid innan Lavinia vaknar igen. Hon har blivit hela 5veckor gammal snart, känns som att vi kom hem från bb förra veckan men Sonny tycker det känns som att vi alltid har haft Lavinia. Vi börjar få ordentlig rutin på allt nu, börjar få koll på hur länge hon sover och när det är dags för mat så nätterna och kvällarna är inte lika jobbiga som dom var i början. De är lustigt hur snabbt man lär sig och kommer in i rollen som förälder egentligen men jag har fortfarande separationsångest och vill inte gärna lämna ifrån mig henne men jag försöker allt att låta Sonny ta henne så han också känner sig delaktig. Den här helgen har vi Ida och Marcus på besök och lilla Adam så klart, jag och Ida sover med barnen inne i vårat sovrum så jag tar Lavinia hela nätterna så försöker jag lämna över henne till Sonny på dagarna så jag får vila lite. Vi är faktiskt rätt bra på att hjälpas åt och jag brukar passa på att sova på dagarna om jag är trött när Lavinia sover så man lär sig. Jag ammar inte längre för de finns knappt någon mjölk att ge tyvärr så då känner jag att de är dumt att bråka med henne och försöka ge henne bröstet för hon blir aldrig nöjd så då pumpar jag istället och så ger vi henne flaska hela tiden. De är ju lite tråkigt att inte kunna amma henne men samtidigt är de lite skönt för då kan Sonny hjälpa till med matningen och får vara med lite mer än om jag skulle ha ammat.

Hon är så vacker våran lilla dotter, hon är de finaste jag sett men så säger säkert alla föräldrar men det är klart att man är stolt över sitt barn. Man känner sig liksom nykär på något vis, jag blir varm i hela kroppen när jag sitter och myser med henne i famnen och när jag ens tittar på henne. Man kan inte låta bli att le mot henne och nu börjar plitorna lägga sig också så hon inte ser ut som en finnig tonåring längre.

Har fått sytt bärsjalar nu också, rena drömmen att gå och bära henne i den istället för att bära henne i armarna. Jag tro att hon tyckte de var spännande också för när jag hade henne på magen så tittade hon sig väldigt omkring och var riktigt nyfiken så den kommer nog att användas flitigt, ska försöka få Sonny att prova den också men han vill hellre ha en bärsele säger han men får väl se vad han tycker om han provar sjalen någon gång.

Nej nu får de räcka med skrivandet men jag ska försöka att uppdatera lite oftare nu.
// Emelie

2 kommentarer:

  1. ojojoj va tiden går fort!! redan 5 veckor liksom :O
    jag tänkte jag skulle komma å hälsa på snart. :D bärsjalar är underbara! och simpla att tvätta när det händer olyckor.
    hälsa familjen så hörs vi av :D
    kram kram /linda

    SvaraRadera
  2. Hej tjejen!
    Kul att se att du hittat till sjalarnas värld, och tips till Sonny är väl en ergonomisk bärsele, allstå inte en babybjörn utan snarare en ergo, patapum, manduca eller liknande... Där kan de iofs inte sitta förrän de är breda nog mellan benen, typ 3,4-4 månader men sen kan de bäras till typ 3 år om man vill och orkar, vi bär i en patapum iaf!
    Läste det du skrev om vagn men jag har tyvärr ingen till över, har sålt av många och har bara syskonkärran kvar att sälja!
    Vad kör du runt i nu förresten? Svårt att rekomendera en vagn, vad har du kikat på?

    Krama familjen och sköt om er sålänge...

    SvaraRadera