torsdag 9 april 2009

Bebistankar och vuxenpoäng

Igår var jag riktigt vuxen måste jag säga, satt en stund på förmiddagen och ringde runt lite samtal. Så nu är elen uppsagd från och med 1/5 och jag har lämnat återbud på föräldragruppen här i Skara för vi fick plats i Vänersborg och sen ringde jag IF Metall och kollade om dom fått in mina betalningar så jag fortfarande är kvar i a-kassan och det var jag. Sen ringde jag försäkringskassan också för att höra mig för lite om föräldrapenningen eftersom att jag är arbetslös, har fått hem papper som min arbetsgivare ska fylla i men eftersom att jag inte har någon nu så ska jag ta kopia på arbetsgivarintygen och skicka in. Eftersom att mina a-kassaersättning grundar sig på min lön jag fick när jag jobbade i Kolbäck så ska jag skicka in både från den arbetsplatsen och den från McDonalds, så idag ska jag gå till biblioteket och se om man kan få dom kopierade där. Det var tänkt att Sonny skulle ha tagit med sig dom idag när han åkte till Trollhättan för att göra teori och kopiera dom hos sin mormor men han glömde av det så jag får försöka fixa det här, annars får han ta dom nästa gång han åker. Ska försöka att fixa det så snart som möjligt så jag kan skicka in det snart så att allt inte blir i sista sekunden så det kommer krångla när jag ska börja ta ut föräldrapenningen.

Har börjat inse att det faktiskt inte är så långt kvar nu tills bebisen tittar ut, går in i v.30 på lördag och då är det bara 10veckor kvar innan beräknad förlossning så tankarna har ju börjat upptas ganska mycket av bebisgrejer och flytt. Har funderat på om vi har allt som behövs när bebisen kommer och jag kom på att vi varken har regnskydd eller myggnät till barnvagnen, sen skulle jag vilja ha en badbalja också och sen nappflaskor och nappar. Det är mest smågrejer som jag skulle vilja inhandla snart för dom större grejerna har vi redan som säng och vagn, skötbord ville mamma köpa så jag hoppas att hon fortfarande vill det annars så har vi det att köpa också. Jag vill ha ett till badkaret eftersom att vårat badrum är ganska litet men dom finns billiga på blocket så det är nog inga problem, sen som sagt är det bara småplock som fattas vad jag kan komma på nu i alla fall.

Det börjar bli riktigt spännande nu när det börjar närma sig och jag känner mig faktiskt inte nervös eller rädd inför varken förlossning eller att bli förälder, känner mig trygg fast att vi flyttar så nära inpå och ska byta barnmorska. Vet inte men det känns som om jag borde vara lite nervös och rädd eftersom att det är första gången men jag klagar inte över att jag känner mig så trygg som jag gör, visst är det lite som man är nojjig över men inget större så det ska nog gå bra. Sen har jag hört mig för lite grann om förlossningspersonal och bbpersonalen på näls sjukhus och jag har bara hört gott om dom, våran barnmorska vi har här har jobbat där och hon sa att dom har mycket finare och mysigare avdelningar på näl än i Skövde. Så det känns ju skönt att barnmorskan också säger att det är "bättre" på näl, får se hur länge jag vill stanna på sjukhuset sen när man har fött. Eftersom att vi bor så nära så kanske man inte vill annat än hem men jag ska nog stanna en natt minst så att man känner sig trygg med ammning och liknande, sen får vi se hur det går och blir när det väl är dags.

Sonny är riktigt nära körkortet nu och hans lärare tror att han kommer att ha körkortet i slutet av maj, vilket är skönt för både honom och mig för då hinner han få körkortet innan bebisen kommer. Det går bara bättre och bättre för honom på repetitionsfrågorna och han får högre och högre resultat så jag och bebisen håller tummarna för att han fixar det idag, han var en poäng ifrån igår och då fick han inte göra fler prov så idag fixar han det nog. Sen är det slutprovet på körskolan kvar och sen är det dags för det riktiga teoriprovet, han är så duktig och jag är så glad och stolt över att han fortsätter fast att det går lite trögt vissa dagar men jag är så glad över att han inte har gett upp. Han sa igår när han kom hem att han tänker på mig och barnet och då går det bättre när han sitter där och klickar, eftersom att han gör det för oss så försöker jag att plocka lite smått här hemma så att vi inte behöver göra allt dagen innan vi flyttar.

Ska nog sätta igång lite nu så att man inte blir helt förslappad.// Emelie

2 kommentarer:

  1. Du är riktigt duktig.
    Man förändras enormt och växer i allt mer än man tror när man väntar barn.
    Det är mycket att stå i och få det att funka.
    Hoppas att du får en snäll bebis så du kan iaf få sova på nätterna.

    SvaraRadera
  2. hej hej tjejen!
    ja man märker allt lite skillnad, nej du har ju lite mindre tid kvar, men otrologt glad att jag ej ligger så mkt efter. men allt kommer gå kanon kan jag lova. ser att ni skaffat det mesta med, skönt för er. och att flyten fixas innan ni får bisen i stället för efter.. =) //pernilla

    SvaraRadera